۴ آذر ۱۴۰۳

توضیحات تکمیلی تپسی درباره قرارداد مشارکت در ساخت برنامه تلویزیونی

۱۳ مرداد ۱۴۰۳

شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس درباره نحوه قیمت گذاری و انعقاد قرارداد با موسسه غیرتجاری نیک مهر اندیشان، توضیحات تکمیلی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس معروف به تپسی درباره نحوه قیمت گذاری و انعقاد قرارداد با موسسه غیرتجاری نیک مهر اندیشان، توضیحات تکمیلی ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، مصطفی سید حسینی مدیرعامل “تپسی” در خصوص انعقاد قرارداد با موسسه غیرتجاری نیک مهر اندیشان، اعلام کرد: این قرارداد مشتمل بر مشارکت در ساخت برنامه تلویزیونی است که بنابر نص قرارداد، پیش از اتمام نیمه اول سال به مرحله پخش نخواهد رسید. بنابراین افشای آن چندین ماه پیش از پخش، تنها مزایای قابل توجهی برای رقیب شرکت فراهم می‌کرد و به شرکت رقیب اجازه برنامه‌ ریزی برای مقابله با برنامه رشد شرکت را می‌داد.

افشای این قرارداد نه تنها به نفع سهامداران ارزیابی نمی‌شد بلکه به زیان آنها و به نفع رقیب تلقی می‌شد. از طرف دیگر و با لحاظ مقررات سازمان صدا و سیما این قرارداد اساساً تا زمانی که قرارداد پخش فی مابین منعقد نشده باشد به نتیجه نهایی منجر نخواهد شد و در همین راستا در قرارداد پیش بینی شد چنانچه تا ۱۵ مهر قرارداد به امضا نرسد و یا به هر دلیل برنامه تا تاریخ فوق پخش نشود، شرکت حق فسخ یک طرفه قرارداد با استرداد پیش پرداخت را خواهد داشت.

بنابراین افشای این قرارداد تا قبل از انعقاد قرارداد پخش با سازمان و پخش اولین قسمت به منزله افشایی بود که تنها زیان فوق را به همراه داشت در حالی که عدم افشای آن به دلیل نهایی نشدن تا تاریخ پخش اولین قسمت، زیانی برای شرکت و سهامداران در پی نداشت. از این رو شرکت با لحاظ تجویز ماده ۱۵ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، تصمیم داشت افشای این قرارداد را به مرحله پخش موکول کند اما نهایتاً با مشورت کارشناس بورس تصمیم گرفت برای پرهیز از هر نوع شائبه، اطلاعیه‌ای مشتمل بر موارد فوق در دستورالعمل افشا از جمله طرف و موضوع قرارداد، مبلغ و نحوه پرداخت و … تنظیم و در اختیار سهامداران عام قرار دهد بدون آنکه محتوای قرارداد را به دلایل فوق منتشر کند که نهایتاً به دستور سازمان قرارداد نیز افشای عمومی شد.

نحوه قیمت گذاری و انعقاد قرارداد

تولید محصولات فرهنگی فاقد قیمت و تعرفه مصوب بوده و بویژه در حوزه تولید محصولات سینمایی و تلویزیونی بسته به نوع کار، هزینه‌های لازم برای تولید و تهیه اثر، خلاقیت بکار رفته، رقابت پذیری، اثربخشی، تعداد مخاطبان، محتوای تولید شده، شهرت تولید کنندگان و عوامل دخیل و دست اندرکار، ابزار کار، دارایی‌های معنوی بکار رفته در اثر و مانند آن متغیر خواهد بود و نهایتاً این مبلغ توسط تهیه کنندگان آثار تعیین و پیشنهاد می‌شود.

قرارداد فوق نیز از این نظر مستثنا نبوده تهیه کننده به عنوان سرمایه‌گذار برنامه، قیمت پیشنهادی را ارائه کرده که پس از چانه زنی چند ماهه به قیمت مندرج در قرارداد تعدیل و کاهش یافت.

بخش مهمی از این قیمت به واسطه گره خوردن حیات برنامه به برنامه تعاملی ارائه شده در سوپر اپلیکیشن تپسی که امتیازی غیر قابل چشم پوشی است. زیرا اساس برنامه بر مبنای بازی تعاملی است که بازی تعاملی انحصاراً در نرم‌افزار تپسی ارائه می‌شود و منبع کد مربوطه تنها در اختیار تپسی است و بیننده برنامه امکان شرکت در مسابقه را بدون نصب نرم‌افزار تپسی نخواهد داشت. بنابراین موضوع تنها تبلیغ صرف برای تپسی نیست و تپسی تنها به مثابه یک اسپانسر عمل نخواهد کرد.

رعایت تشریفات مربوطه از قبیل مناقصه طبق آیین نامه معاملات شرکت

با لحاظ اینکه مجوز ساخت این برنامه از سوی سازمان صدا و سیما به موسسه غیرتجاری نیک مهر اندیشان اعطا شده، اساساً برگزاری مناقصه در این خصوص قابل تصور نیست. با همین منطق آیین نامه مالی و معاملات شرکت در ماده ۳ محصولات انحصاری و فاقد تعرفه و نرخ گذاری را از شمول تشریفات آیین نامه مستثنا کرده است.

تپسی از انعقاد قرارداد و حضور در برنامه تلویزیونی دو هدف زیر را دنبال می‌کند:

۱. افزایش آگاهی از برند: حضور پیوسته در برنامه تلویزیونی امکان افزایش آگاهی از برند و رساندن پیام برند را به مخاطبین گسترده فراهم خواهد کرد و به افزایش آگاهی از برند تپسی بخصوص در شهرستان‌ها که سهم بازار تپسی کمتر است کمک موثری خواهد کرد.

با توجه به نظرسنجی‌های منتشره، شبکه نسیم حدود ۴۰ میلیون مخاطب دارد و به دلیل مسابقه‌ای بودن، انتخاب مجری‌ها و کندانتور برنامه مورد نظر پیش‌بینی می‌شود این برنامه نیز جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صدا و سیما باشد. تپسی با هدف ایجاد سوپر اپ نیازمند افزایش آگاهی از برند است و حضور در چنین برنامه تلویزیونی به مدت حدود یک سال و ۱۰۰ قسمت به نحو مطلوب می‌تواند آگاهی از برند را برای تپسی افزایش دهد.

برای مقایسه در سال جاری هزینه اجرای کمپین گسترده محیطی بیلبوردی به مدت فقط یک ماه در ۸ شهر پرجمعیت حدود ۵۰ میلیارد تومان خواهد بود و شیوه انتخاب شده با مبلغ فوق کاملاً به صرف ارزیابی می‌شود.

۲. جذب کاربر جدید: برنامه مورد نظر طی ۱۰۰ شب پخش خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود بطور متوسط هر شب ۵ میلیون بیننده خواهد داشت. با در نظر گرفتن اینکه تماشاگران برای حضور در مسابقه تلویزیونی نیاز به نصب اپلیکیشن تپسی دارند، پیش بینی می‌شود طی ۱۰۰ قسمت برنامه که دو مرتبه تکرار دارد تپسی ۴ میلیون کاربر جدید ثبت نام کند. یعنی بطور متوسط هر شب ۴۰ هزار کاربر جدید اپلیکیشن تپسی را نصب کنند.

با نگاه به داده تاریخی تپسی مسافرانی که ثبت نام می‌کنند طی یک سال بعد از ثبت نام به طور متوسط ۵/۶ سفر انجام می‌دهند. اکنون متوسط قیمت تپسی ۸۱ هزار تومان است. با در نظر گرفتن درآمد ۱۵ درصدی تپسی از سفرها هر مسافر جدید در یک سال اول بعد از ثبت نام ۶۸ هزار تومان درآمد ایجاد می‌کند.

بنابراین طبق پیش بینی درآمد جدید حاصل از جذب این کاربران طی یک سال پس از ثبت نام مجموعاً مبلغ ۲۷۲.۱ میلیارد تومان خواهد بود که طی سال‌ جاری و آینده محقق خواهد شد.

رعایت هنجارها و اصول رفتاری مدیران ناشر غیرنهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بورس

قرارداد و معامله فوق از مصادیق مفاد ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت و اشخاص وابسته نبوده و ارائه مستندات نیز در این خصوص موضوعیت نمی‌یابد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x