به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز عیسی حسین پناه که سابقه مدیرعاملی شرکت سرمایه گذاری سایپا و سرمایه گذاری نیرو و مدیریت نظارت بر بورس های سازمان بورس را دارد، تحلیلی در خصوص شفاف سازی سایپا و ایران خودرو مبنی بر جلوگیری از هر نوع واگذاری سهام و به دلیل نامه محرمانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و ایجاد ابهامات برای فعالان بازار سرمایه به بورس پرس، ارایه کرد.
وی اعلام کرد: در مورد دلایل و مقاصد موضع گیری جدید دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر توقف هرگونه واگذاری و تغییر و تحول در سهام شرکت های سایپا و ایران خودرو با توجه به محرمانه بودن محتوای مصوبه به راحتی نمی توان قضاوت کرد.
صرف نظر از ابهامات موجود در مورد کم کیف و محتوای نامه محرمانه دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، نفس این اقدام که بیشتر به حرکت بازنده یک طرف شبیه بود که در بحبوحه باخت میز بازی را واژگون کند، بسیار عجیب و شگفت انگیز بود.
قبل از هر چیز واضح و مشخص بود که هدف اختلال در واگذاری سایپا بود و انتخاب عبارت “سایپا و ایران خودرو در اطلاعیه” به نظر می آید بیشتر برای رعایت قافیه شعر همیشگی (که معمولا در فرهنگ و لغت صنعت خودرو با هم بکار برده می شوند ) بود. چرا که چندی است تکلیف مدیریت و کنترلی ایران خودرو روشن شده و از این پس جابجایی سهام آن چندان اهمیتی ندارد.
وجود سهام چرخه ای یا به قولی سهام تودلی در سایپا اواخر دهه 80 با هدف تکمیل فرایند خصوصی سازی کامل اتفاق افتاد ولی بعد از خرید سهام مدیریتی که با هدف تملک آن در قدم های بعدی توسط کنسیوم تشکیل شده (متشکل از قطعه سازان، نماینگان خدمات پس از فروش و کارکنان شرکت های گروه) مد نظر بود به دلیل مزه کردن و خوش آمدن به مذاق مدیران ارشد دولتی در همان قدم اول متوقف شد.
طی ادوار مختلف تغییرات مدیریتی، همیشه انتقادهای آتشین از این ترکیب سهامداری و تعهد به واگذاری سهام تو دلی و اصلاح ساختار مالکیتی به عنوان ابزاری برای ورود یک تیم به قدرت مورد استفاده قرار می گرفت و پس از پیروزی و نشستن بر صندلی به بهانه های مختلف انتقادات به فراموشی سپرده می شد.
تا اینکه طی یک ماه اخیر و پس از آنکه ایران خودرو در کنترل بخش خصوصی درآمد و موضوع واگذاری سهام تودلی سایپا در محافل صنعت به صورت جدی مطرح شد، هیچ گاه تا به این حد امیدواری در دل صاحبنظران و فعالان این صنعت ایجاد نشده بود که سایپا نیز درحال رهایی از گرداب ناکارآمدی مدیریت دولتی است.
فعالان بازار سرمایه باز هم نجیبانه به وعده مسئولین اجرای اعتماد کردند و به امید تحول و کارامدی، صف های خرید برای سهام خودرو سازان تشکیل و میلیارد ها تومان نقدینگی بر اساس این روزنه امید جابجا شد.
به یک باره با انعکاس اطلاعیه شفاف سازی از سوی مدیران عامل دو شرکت سایپا و ایران خودرو در خصوص ارسال نامههایی محرمانه از سوی دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر تهیه گزارشهای ساماندهی صنعت خودرو و توقف هرگونه واگذاری و تحول سهام این شرکتها، نه تنها امید ها به بهبود شرایط صنعت خودرو فرو ریخت که کل بازار سرخ پوش شد.
به فاصله اندکی مرکز رسانه قوه قضائیه تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در مورد توقف هرگونه واگذاری یا تغییر و تحول در سهام دو شرکت خودروساز را تکذیب و اعلام کرد: چنین موضوعی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطلقاً مطرح نشده و طبیعتاً تصویب هم نشده است . سازمان خصوصیسازی نیز اعلام کرد، واگذاری سهام دولت در ایرانخودرو و سایپا همچنان در دستور کار دولت قرار دارد.
علاوه بر آن بعید است که سران قوا از این همه معضلات و ناکارآمدی هایی که در ده سال گذشته به واسطه وجود کنترل کنندگان موجود و روند اضمحلالی که در نتیجه سیطره آنان بر این دو سرمایه ملی روا شده، چشم پوشی کرده و از این منظر مانع این تحول شوند.
البته هیچ کس هم نمی گوید مسئولیت خسارات وارده به سرمایه گذارانی که به طناب و قول و قرارهای سکانداران اقتصادی اعتماد می کنند و سرمایه آنها در این گرداب تصمیم گیری های خلق الساعه تحلیل می رود، بر عهده کیست؟