۲۶ شهریور ۱۴۰۳

تحلیلی از رویکرد دولت جدید در افزایش اعتماد فعالان بورسی

۱۳ شهریور ۱۴۰۳

کارشناس بازار سرمایه، دو ریسک اثرگذار بر بورس و عواملی که حل مشکل آن توسط دولت جدید می‌تواند باعث افزایش اعتماد فعالان شود را مورد تحلیل قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، محمد سعید حیدری با بیان اینکه از آغاز رقابت‌های دور چهاردهم ریاست‌جمهوری حمایت از بورس و اهمیت آن یکی از مباحث مهم بوده و حداقل از جانب برخی نامزدها و مشاوران مورد تاکید قرار گرفته‌ به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: مهم‌ترین صحبت‌ها مربوط به حضور وزیر جدید اقتصاد در صدا و سیما و تاکید درست بر مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر اقتصاد و بازار سهام است که امیدها را زنده کرده و طی چند روز کاری اخیر باعث خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت شده است.

نرخ سود بانکی و نرخ اوراق درآمد ثابت

کاهش جذابیت بازار سرمایه به واسطه افزایش نرخ سود و هزینه‌های مالی (کاهش سودآوری) شرکت‌های بورسی یکی از نگران‌کننده‌ترین عوامل اثرگذار است که بویژه از اواخر زمستان سال‌قبل با طرح اعطای سود ۳۰‌ درصدی ظاهرا با هدف جمع‌آوری نقدینگی توسط بانک‌مرکزی کلید خورد.

طی هفته‌های اخیر وضعیت رو به بهبود رفته و با دخالت بانک‌مرکزی حتی توقف‌ فعالیت کار‌‌گزاری‌ها در اعطای خدمات کارت‌های مخصوص که سودی بیش از سود بانکی اعطا می‌کرد و… تشدید شده‌ است. روند سریع رشد قیمت اوراق اخزا و… در بازار سرمایه نیز ناشی از همین آغاز روند کاهش تدریجی نرخ سود و اولین عاملی است که تک‌تک سهام را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. لذا مهم‌ترین متغیر داخلی و اقتصادی اثرگذار بر بورس است.

شکاف نرخ دلار نیمایی و آزاد

شکاف نرخ دلار نیمایی و آزاد هرچند به‌صورت کلی اثر منفی بر بازار دارد اما برای سهام و صنایع مختلف بعضا اثرات متفاوتی دارد. لذا پس از نرخ بهره در‌ درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

در برخی حوزه‌ها کار دولت سخت‌تر بوده و نیازمند صرف هزینه و زمان است، قطعا بازار با وعده‌های دولت در این حوزه‌ها با احتیاط بیشتری برخورد‌ کرده و بلافاصله بر مبنای آن به سهام ارزش اضافی تخصیص نخواهد داد.

زیرساخت‌های مستهلک

افت سنگین درآمدهای نفتی طی بیش از یک دهه گذشته‌ و افزایش هزینه‌های مرتبط با پیشبرد سیاست‌های بین‌المللی بویژه در ارتباط با آمریکا و اسرائیل و شرایط تخاصم فزاینده، عملا باعث‌شده بودجه‌کافی برای طرح‌های عمرانی و زیرساختی جدید و حتی بازسازی کافی در زیرساخت‌ های موجود در اختیار حاکمیت نباشد.

این در حالی است که با توجه به رشد جمعیت حفظ وضعیت موجود نیازمند رشد و توسعه زیرساخت‌ها است. به‌رغم نیاز به توسعه زیرساخت‌ ها نه‌تنها این توسعه رخ نداده بلکه زیرساخت‌های قبلی نیز روز به‌ روز مستهلک‌تر شده و می‌شوند.

حامل‌های انرژی

قسمت اعظم این بحران مرتبط با حوزه زیرساخت‌ها و عدم‌سرمایه‌گذاری جهت جایگزینی مستهلک‌ شده‌ها است. قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان بسیاری از سود صنایع انرژی‌بر را به باد می‌دهد و ضد‌مشوقی است برای عدم‌ورود سرمایه‌گذار به این حوزه و عدم‌اجرای طرح‌های توسعه‌ای توسط شرکت‌های فعال.

ابهامات بین‌المللی

حوزه بین‌المللی نسبت به حوزه داخلی وضعیت پیچیده‌تری دارد و هیچ چشم‌انداز مشخصی ندارد. هرچند رویکرد دولت جدید و برخی پیام های حاکمیت نشان از نزدیک‌شدن تندورها به محافظه‌کارها و کاهش کارشکنی در مسیر تعامل با اروپا و آمریکا است اما شکننده‌بودن اوضاع خاورمیانه از یک طرف و جنگ اوکراین از طرف دیگر باعث می‌شود به‌رغم اطمینان از شروع روند مثبت، حوادث و رخ‌دادهای پیش‌بینی نشده باعث برهم خوردن بسیاری از معادلات شود.

محدودیت دامنه‌نوسان

محدودیت نوسان مثبت و منفی ۲‌ درصد پیامی منفی به فعالان بالقوه و بالفعل بوده و علاوه‌بر آن جلوی ایجاد تعادل را می‌گیرد. تا رفع محدودیت‌ها و تخلیه فشارها و عدم‌تعادل‌ها از بازار نمی‌توان اثر واقعی اقدامات دولت و واکنش واقعی بازار به صحبت‌ها و تصمیمات مقامات را سنجید.

حقوقی‌ها، صندوق‌ها و محدودیت‌های معاملاتی

صندوق‌ها مهم‌ترین و فعال‌ترین گونه حقوقی‌های فعال در بازار سرمایه هستند و نظارت نامناسب بر آنها و دستورالعمل‌های نامناسب ناظر بر عملکرد و ترکیب دارایی آنها می‌تواند بازار را از مسیر درست منحرف کند. یکی از اقدامات دولت باید رجوع به فعالان و بازبینی رویکرد‌های حاکمیتی مرتبط با صندوق‌ها باشد.

موضوع سهام عدالت

حجم عظیم سهام عدالت موجود در دست مردم و فعالان که به‌ دلیل بسته‌بودن چند‌ساله نمادهای آنها غیر‌ قابل‌معامله است، یکی از حوزه‌هایی است که حل مشکل آن می‌تواند باعث افزایش اعتماد فعالان به تیم اقتصادی جدید شود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x