۱۸ شهریور ۱۴۰۳

تابش اشعه فرابنفش خورشید از ساعت ۹ تا ۱۶ بیشتر است + چند راهکار

۶ مرداد ۱۴۰۳

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، شدت تابش اشعه فرابنفش را از ساعت ۹ تا ۱۶ اعلام کرد و راهکارهایی پینشهاد داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی رهنما با اشاره به اینکه اطلاع رسانی نقشه‌های پیش‌بینی اشعه فرابنفش برای سه روز آینده در سایت پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، اعلام کرد: تابش فرابنفش طول‌موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از خورشید به زمین ارسال می‌شود و معمولاً ۲۰۰ تا ۲۵۰ نانومتر و در برخی منابع تا ۲۸۰ نانومتر ذکر شده و هنگام کاهش غلظت ازن استراتوسفر، زمین اشعه فرابنفش بیشتری دریافت می‌کند.

امواج فرابنفش هم مضر و هم مفید هستند. به‌عنوان‌مثال منبع اصلی تولید ویتامین D اشعه فرابنفش است اما وقتی مقدار دریافت از میزان معینی بیشتر می‌شود سیستم حفاظتی بدن دچار آفتاب‌سوختگی و تروماهای پوستی می‌شود.

بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین دریافت می‌شود ولی تابش این اشعه در مناطق مختلف یکسان نیست و در مناطق مرتفع بیشتر از سایر نقاط دریافت می‌شود و در ساعاتی که تابش خورشید شدت بیشتری دارد، اثرگذاری فرابنفش نیز بیشتر خواهد بود.

طی این مدت بهتر است از کرم‌های ضدآفتاب، لباس‌های پوشیده‌تر مانند لباس آستین‌بلند، کلاه و غیره استفاده شود.

سخنگوی سازمان اورژانش هم با ارایع چند راهکار، اعلام کرد: بهتر است مردم در ساعات اوج گرما و بین ۱۱ تا ۱۷ از خانه خارج نشوند و کارهای ضروری را در ساعات ابتدایی صبح انجام دهند. همچنین از کلاه لبه دار، عینک‌های آفتابی استاندارد و لباس‌های نخی استفاده شود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x