۱۸ شهریور ۱۴۰۳

برنامه افزایش ۲۶ درصدی تولیدات سایپا، عرضه اولیه ۷ زیرمجموعه و عرضه ۴ محصول جدید

۱ مرداد ۱۴۰۳

مدیرعامل سایپا از برنامه افزایش 26 درصدی تولید محصولات در سال جاری، عرضه اولیه 7 زیرمجموعه و عرضه چهار محصول جدید در دهه فجر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، مجمع سالانه شرکت سایپا یکشنبه ۳۱ تیر با حضور اکثریت سهامداران در محل هتل المپیک برگزار و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲ و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و با توجه به اینکه “خساپا” سود انباشته ای نداشت، تقسیم سودی بین سهامداران صورت نگرفت.

بر اساس این گزارش، جواد توسلی‌مهر در این مجمع، اعلام کرد: در صنعت به جهت نیروی انسانی و فناوری مزیت‌های متعددی وجود دارد. با امیدواری به آینده و تدبیر می‌توان به اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای دست یافت.

زمان حضور به عنوان مدیرعامل سایپا، وضعیت مالی این خودروساز بسیار نامناسب بود و بدهی بسیاری در حوزه بانکی، زنجیره تامین و قطعه سازان داشت. به طور قطع با اقدامات موثر چون کاهش هزینه‌ها برای تمامی شرکت‌های گروه می‌توان از بحران‌های مالی عبور کرد و تعهدات معوق را به صفر رساند.

قیمت گذاری دستوری همواره باعث زیان در صنعت خودرو شده است. در کمیته خودرو در بحث خودروهای جدید، اقدامات مناسبی صورت گرفته و در حوزه محصولات قدیمی‌تر هم مقرر شده تا پایان سال و با دریافت مجوزهای لازم، قیمت ها اصلاح شود.

یکی از موضوعاتی که باید با جدیت دنبال شود، تیراژ تولید است. اگر غیر از این باشد، ‌تولید خودرو اقتصادی نخواهد بود. طبق برنامه ارایه شده، تولید محصولات در سال جاری رشد ۲۶ درصدی خواهد داشت.

در مسیر تولید، موانع داخلی و خارجی بسیاری وجود دارد. موانع خارجی نشات گرفته از تحریم‌های بین المللی و موانع داخلی به جهت تصمیم‌گیری‌های سریع و بدون برنامه و تاخیر در تخصیص ارز و … است. البته این چالش‌ها قابل مدیریت است.

در سه ماه گذشته میزان فروش سایپا از لحاظ ارزشی ۴۳ درصد رشد داشت که دلیل اصلی آن تغییر سبد محصولات بود. این در شرایطی است که هیچ افزایش قیمتی برای محصولات اعمال نشد.

در سه ماه اول سال گذشته شرکت‌های سایپا، پارس خودرو و زامیاد زیان‌ده بودند اما در سه ماه سال جاری ۲٫۷ هزار میلیارد سود داشتند و این روند ادامه دارد. زیان عملیاتی نیز از ۱٫۰۸ هزار میلیارد تومان به سود عملیاتی ۱٫۱ هزار میلیارد تومانی رسید.

نرخ هزینه‌های تامین مالی از ۲۴ به ۳۷ درصد رسیده که باعث شده هزینه مالی در ۳ ماه سال جاری رشد ۸۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد. اقدامات مناسبی در حوزه مالی انجام شده و پیش بینی می‌شود هزینه مالی حدود ۳٫۳ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کند. در این مسیر باید به سمت تامین منابع ارزان قیمت و بلند مدت رفت.

به منظور تامین منابع ارزان قیمت ورود ۷ زیرمجموعه سایپا به بازار سرمایه طی سال جاری در دستور کار است که باعث ورود نقدینگی ارزان تر می شود. همچنین در حوزه کاهش هزینه‌ها، قیمت تامین بعضی قطعات تا ۵۰ درصد کاهش یافت. پیش بینی می‌شود سال جاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه های تامین، کاهش باید.

فروش حدود ۶۶ هزار دستگاه از محصولات در سال جاری با سود همراه خواهد بود. همچنین ۱۵۱ هزار دستگاه از محصولات تجاری گروه و ۶۰ هزار دستگاه از محصولات وارداتی با سود فروخته خواهد شد.مجموع این عوامل باعث خروج از زیان می شود.

چهار ماه ثبت سفارش انجام نشده ولی با این حال روند تولید مثبت بود. با تلاش تمامی کارکنان و با وجود سختی‌ها حوزه تامین رشد داشت. به گونه‌ای که در ۶ ماه گذشته میانگین تولید از ۱۷۰۰ به بیش از ۲ هزار دستگاه در سه ماه ابتدایی سال رسید و در ماه‌های آینده با ورود محصولات جدید،‌ جهش در تولید خواهیم داشت.

حوزه کیفیت بسیار مهم است و نگاه ویژه‌ای به این حوزه وجود دارد. هفته گذشته رتبه شرکت سایپایدک در خدمات پس از فروش از گرید ۲ به یک ارتقا یافت که نشان از افزایش کیفیت محصولات و عملکرد مناسب کیفی بود. همچنین ۹۸ پروژه کیفی تعریف که تا کنون ۳۰ درصد آن انجام شده و تا پایان سال مابقی انجام خواهد شد.

شرکت سایپا در دهه فجر چهار محصول جدید عرضه خواهد کرد که دو خودرو EVR و دو خودرو هم تمام برقی خواهد بود. در حوزه توسعه محصول شرایط مطلوب است.، به نحوی که در سایپاسیتروئن محصولات جدیدی تولید و به زودی یکی از محصولات جدید این مجموعه عرضه خواهد شد.

حوزه خودروهای تجاری هم شاهد جهش تولید بود. سایپادیزل در سال جاری بیش از ۱۵۰ درصد رشد تولید خواهد داشت. در حوزه محصولات نوین و برقی و محصولات دیگر چون کشنده، کامیونت و کمپرسی محصول جدید خواهیم داشت. علاوه بر این شرکت زامیاد، اتوبوس بین شهری عرضه خواهد کرد؛. همچنین عرضه اتوبوس درون شهری برقی و دیزلی در دستور کار است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x