۲۶ شهریور ۱۴۰۳

برنامه افتتاح خط تولید جدید “تجلی” و عوامل کاهش ۳۰ درصدی سود زنجیره فولاد

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

مدیرعامل تجلی توسعه معادن و فلزات با اشاره به عوامل کاهش سودآوری زنجیره فولاد به کمتر از ۳۰ درصد از افتتاح خط تولید جدید در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، مرتضی علی‌اکبری با اشاره به پیشرفت مناسب طرح‌ها و پروژه‌های شرکت تجلی از جمله در فولاد کردستان، فولاد شرق خراسان، فولاد سرمد و پروژه‌های صبا امید غرب، اعلام کرد: هرچند تحت فشار شدید نقدینگی بوده اما با تمام توان خود منابع لازم را برای این پروژه‌ها تامین کرده و به موقع نقدینگی لازم تزریق می شود.

در سال‌ جاری اگر نقدینگی لازم به پروژه ها تزریق شود، بسیاری از آنها به بهره‌برداری آزمایشی می رسند. با توجه به شرایط اقتصادی ، وضعیت بانک‌ها و بازار سرمایه و همچنین صنعت بویژه در معادن و فلزات مناسبی نیست و با مشکلات شدید نقدینگی مواجه هستند.

دولت در وهله نخست باید به حذف قیمت‌گذاری دستوری بپردازد، صادرات محصولات را آزاد کرده و ارز را به نرخ ثابت بازگرداند. در غیر این صورت صنعت با مشکلات عدیده نقدینگی و بازرگانی مواجه خواهد شد. از سویی قطع برق و گاز اثر منفی بسیاری داشته و سال به سال میزان استفاده از برق افزایش یافته و راه‌اندازی کارخانه های بیشتری صورت می گیرد.

این مشکلات عدیده‌ منجر به ایجاد نقدینگی کمتر از بابت درآمد و سود برای شرکت‌ها می شود. با مشخص شدن وزیر جدید صنعت، پیشنهاد می‌شود حذف نرخ‌های دستوری، بازگشت ارز حاصل از صادرات با نرخ‌های آزاد و کاهش یا حذف عوارض صادراتی در زنجیره فولاد به عنوان نخستین اولویت‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

تصمیم قطع برق شرکت های صنعتی با تشدید گرمای هوا ۱۰۰ درصد اشتباه است و منجر به کاهش تولید و اشتغال می‌شود. علاوه بر آن صاحبان شرکت‌ها از پرداخت وجوه اضافه، کارانه و تشویقی عاجز و عملاً فشار قطعی برق صنعت به خانوار‌ها وارد می‌شود. باید قطع برق شرکت های تجاری و غیر صنعتی در دستور کار باشد نه صنعتی.

همچنین افزایش عوارض و حقوق معادن از دیگر مشکلات پیش روی فعالان صنعتی و معدنی است. زمانی زنجیره فولاد تا ۷۰ درصد سود داشت اما این روز‌ها به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است. دلیل این مسئله نیز عواملی همچون قطعی برق و گاز، عوارض صادراتی، عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات با نرخ‌های آزاد و قیمت گذاری دستوری است.

آخرین وضعیت فعالیت‌های شرکت تجلی در خصوص عناصر نادر خاکی بدین صورت است که آزمایش های مربوطه در کارخانه نیمه‌صنعتی انجام شد و به آنچه مد نظر بود، دست یافت. در روز‌های آینده اخبار خوشی بابت افتتاح این خط خواهیم داشت و اکسید مونازیت تولیدی در معرض نمایش قرار می گیرد.

شرکت تجلی به‌عنوان نخستین شرکت که دارای پروانه عناصر نادر خاکی در ایران و خاورمیانه است به نخستین تولید کننده محصولات نیز تبدیل خواهد شد. امید می رود در آینده نزدیک با احداث کارخانه بزرگ سهم مناسبی در تولید محصولات و سودآوری و ارزآوری مطلوب کسب شود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x