۱ مهر ۱۴۰۳

انتقاد از ادامه محدودیت دامنه‌ نوسان و شرط روند مثبت بازار سهام در روزهای آینده

۲۷ مرداد ۱۴۰۳

سه تحلیلگر بازار سرمایه با انتقاد از تداوم محدودیت دامنه‌ نوسان، تحقق وعده‌ تزریق نقدینگی را شرط معاملات مثبت در روزهای آینده دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، سه تحلیلگر بازار سرمایه با انتقاد از تداوم محدودیت دامنه‌ نوسان در گفت و گو با دنیای اقتصاد اعلام کردند با اجرای وعده‌ تزریق نقدینگی روزهای آینده معاملات مثبتی را شاهد خواهیم بود.

برزو حق‌شناس: ابتدای هفته گذشته به دلیل کاهش دامنه‌نوسان و بالا‌بودن سطح ریسک سیستماتیک، منفی‌های سنگین و قفل‌شدن سهام در صف‌های فروش رخ داد. ارزش معاملات نشان می‌داد صف‌های فروش حجم نمی‌خورد. با نزدیک‌شدن به آخر هفته اثر ریسک‌های سیستماتیک کم و خبرهای حمایت از بورس منتشر شد و بازار مثبت شد. اگر دامنه‌نوسان در هفته جاری باز نشود و در همین حدود بماند، روند خاصی نخواهد گرفت.

با توجه به اینکه ریسک‌های سیستماتیک کاهش پیدا‌کرده امید می رود سازمان بورس در محدودیت دامنه‌نوسان تجدیدنظر کند. چون دامنه ۲‌درصدی نقدشوندگی را زیر سوال برده و با توجه به میزان کارمزد، نوسان‌گیرها را خارج می‌کند. زمانی‌که باید از این ابزار استفاده شود در بکارگیری آن تعلل می‌شود و بازار منفی‌های سنگین می‌خورد و در ادامه آنقدر این تصمیم را ادامه می‌دهند که ضربه می‌زند.

دامنه‌ نوسان فقط باید در روزهای ابتدایی که سطح ریسک بالا است محدود باشد. اگر محدودیت دامنه‌ نوسان ادامه یابد، بازار بی‌جانی خواهیم‌ داشت.

ایمان رئیسی: بازار در شرایطی هفته گذشته را سپری کرد که شرایط بحرانی قبل و دامنه‌نوسان محدود یک‌درصدی همچنان ادامه‌دار بود و در این شرایط نمی‌توان انتظار حجم بالایی از ارزش معاملات داشت و به‌درستی تحلیل ارائه داد. زنجیره‌‌‌‌‌‌ای از مشکلات باعث‌شده بازار امروز به کوچک‌ترین مسئله‌ واکنش منفی داشته‌باشد.

اثر افزایش نرخ بهره به بیش از ۳۰‌درصد تا ثبات نرخ نیما و فاصله دلار نیما و آزاد تا سود‌های پرداختی بیش از ۳۰‌درصدی در صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارد و بی‌اعتمادی که تمامی ندارد.

اگر بازار سرمایه به‌درستی مدیریت می‌شد، اکنون وام‌های ۳۰‌درصدی به افزایش زیان تولیدکننده و سرمایه‌گذار منجر نمی‌شد. امید می رود با معرفی کابینه و استقرار به وضعیت سر و سامان ببخشند. اوراق‌ تبعی هم زودتر از این‌ها باید انجام می شد اما با توجه به سود بیش از ۳۰ ‌درصدی صندوق‌های درآمد ثابت جذاب نیستند.

محمد خبری‌زاد: هفته گذشته معاملات تحت‌تاثیر دامنه‌نوسان محدود بود و در سه چهار روز اول صف‌های فروش روی منفی یک بکار پایان داد . نبود تقاضا کاملا مشهود بود و با کمی عرضه، صف‌های فروش تشکیل می‌شد اما از سه‌شنبه عصر با خبرهای تزریق ۵ هزار میلیارد تومان از سمت بانک‌ها و احتمالا تزریق ۴۵ هزار میلیارد تومان خط اعتباری به‌کار‌‌گزاری‌ها، چهارشنبه صف خرید در برخی نمادهای ارزنده تشکیل شد.

حتی بعد از اینکه خبر خوش اعلام شد، هنوز اعتمادی به سیاست گذار وجود ندارد و مشخص نیست بانک‌ها واقعا اقدام به خرید می‌کنند یا خیر. طبق دستورالعمل، سرمایه‌گذاری در اوراق‌ بهادار ممنوع است که بانک‌ها در صنایع غیرمرتبط فعالیت کنند. باید دید آیا واقعا بانک‌مرکزی چراغ‌ سبز نشان می‌دهد یا خیر.

برای هفته جاری قرار است دامنه‌نوسان کمی افزایش پیدا کند اما تا زمانی‌که نقدینگی تزریق نشود دامنه افزایش نمی‌یابد. در صورت افزایش دامنه‌ نوسان شروع هفته مثبت است. اگر وعده‌ها واقعی باشند احتمالا روزهای آینده معاملات مثبتی را شاهد خواهیم بود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x