۱۸ شهریور ۱۴۰۳

انتظار سهامداران برای خروج بورس از برزخ/ تحلیل کلی گزارش ۳ ماهه شرکت ها

۱ مرداد ۱۴۰۳

دو تحلیلگر با اشاره به وضعیت برزخی بورس در تیر و تحلیل کلی گزارش های 3 ماهه شرکت ها، اعلام کردند: سهامداران منتظر خروج از ابهام هستند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به وضعیت برزخی بورس در تیر و اثر دست اندازی به سود شرکت های بزرگ در گزارش های سه ماهه به دنیای اقتصاد اعلام کردند: سهامداران منتظرند این روزها بگذرند و از شرایط ابهام خارج شوند تا تصمیمات بهتری در آینده بگیرند.

مهدی ساسانی: تیر ماه هر‌سال برای بازار سهام ماه پرخبر و پرچالشی بود. از یک‌طرف فصل مجامع شرکت‌هایی است که پایان سال‌مالی آنها به ۲۹ اسفند ختم می‌شده و تا ۳۱‌ تیر‌ فرصت داشتند مجمع‌ سالانه را برگزار کنند و اینکه کدام شرکت چه میزان سود تقسیم می‌کند، همواره باعث جذابیت مجامع برای سرمایه‌گذاران شده‌ است.

از طرف دیگر گزارش‌های سه‌ماهه سال‌ جاری منتشر شد که سرمایه‌گذاران با بررسی این گزارش‌ها چشم‌انداز ۹ماه آینده شرکت‌های مدنظر را ترسیم می کنند. متاسفانه گزارش‌های سه‌ ماهه مطلوب بازار نبود و اکثر شرکت‌ها یا سعی کرده‌بودند شبیه سال‌گذشته سود بسازند یا کاهش سود نسبت به دوره قبل داشتند که نشان از سیاست‌های انقباضی دولت دارد.

اگر گزارش‌های مالی شرکت‌ها را دماسنجی از اقتصاد دانست، شرایطی که دولت در سه سال‌گذشته برای بازار سرمایه، شرکت‌ها، صنعت و اقتصاد ایجاد‌ کرده‌ باعث‌ کاهش سودآوری آنها شده است.

تیرماه با وجود این خبرها پررونق نبود و بازار سرمایه در حالت برزخ کار را دنبال می‌کند. از طرفی دولت با جدیت پیگیر امور مختلف نیست و بازار سرمایه اکنون بطور کلی رها شده و سر کار آمدن کابینه دولت جدید نیز زمان‌بر است.

هفته‌های پیش‌رو برای سرنوشت بازار تعیین‌کننده‌ محسوب می‌شود. ۷مرداد تاریخ تنفیذ رئیس‌جمهور است و بلافاصله بعد از آن مراسم تحلیف در مجلس برگزار می‌شود. بعد از آن رئیس‌جمهور دو هفته فرصت دارد فهرست اعضای کابینه را به مجلس پیشنهاد دهد و بعد از آن جلسات مجلس برای رای به وزرا آغاز می‌شود و کابینه تشکیل خواهد شد.

بالاخره هر وزیری شروع به بررسی مشکلات ساختاری خواهد کرد و امید می رود تصمیمات بهتری نسبت به قبل بگیرد. بازار سرمایه در شرایط کاملا بلاتکلیف روزها را سپری می‌کند و سهامداران هر روز منتظرند این روزها بگذرند و از شرایط ابهام خارج شوند تا تصمیمات بهتری در آینده بگیرند.

روزبه شریعتی: بعد از خوش‌بینی نسبت به نتایج انتخابات متاسفانه به دلیل اینکه دولت در دوره سه‌ساله برای جبران کسری‌بودجه تامین مالی‌ها را از بازار سرمایه انجام می‌داد و با دست‌اندازی در جیب شرکت‌ها و اجبار‌کردن نهادهای مالی برای جبران هزینه‌ها از طریق بورس اقدام می‌کرد مشخصا ردپای رکود، کاهش سودآوری شرکت‌ها و در نتیجه سنگین‌تر‌شدن زیان سهامداران عمده، اتفاقات ناخوشی رخ داد.

ردپای فشار آوردن به شرکت‌ها برای جبران کمبود و کسری مایحتاج عمومی مانند ساخت نیروگاه، ساخت جاده، سد و افزایش سنگین هزینه‌ های سربار شرکت‌ها، انرژی، سوخت، خوراک و… و از طرفی فشار به شرکت‌ها برای فروش ارز صادراتی به قیمت‌های پایین‌تر از بازار آزاد که در این اواخر به فاصله ۵۰‌ درصدی رسیده بود در گزارش‌های فصل اول سال و گزارش‌های PMI نشان‌ داده شد.

شرایط رکودی سختی برای صنعت و تولیدکننده وارد  شده‌ و از آن طرف افزایش نرخ بهره شرایط رکود تورمی ایجاد‌ کرده که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سود بدون‌ریسک با‌ درصد بالایی بگیرند و تولیدکننده‌ها به دلیل ریسک‌های سرمایه‌گذاری از تولید ترس دارند. تمام این اتفاقات در گزارش‌های بهار نشان‌ داده شد.

تقریبا سود خالص ساخته‌شده در این فصل از مدت مشابه سال‌قبل ۹‌ درصد پایین‌تر است که نشان می‌دهد در یک سال‌گذشته به‌ رغم تورم ۵۰‌ درصدی متاسفانه شرکت‌ها با کاهش سودآوری متاثر از افزایش هزینه‌های انرژی، سوخت بهای تمام‌شده و از طرف دیگر فشار بر نرخ فروش مواجه بودند.

عملا گزارش‌های نا مطلوب عمدتا در صنایع بزرگ و شرکت‌هایی دیده می‌شود که دولت مستقیما به جیب آنها دست‌اندازی‌کرده و شرکت‌هایی که گزارش‌های مناسب دادند عمدتا شرکت‌های کوچکی هستند که دولت به آنها دست درازی نمی‌کند.

این شوک طبیعی است اما بازار در نقطه‌ای است که هزینه این سیاست‌ها را پرداخت‌کرده و متاسفانه دولت هم پشت‌سر هم بدقولی می‌کند. آخرین مورد بدقولی دولت در گزارش پالایشگاه اصفهان که دیرز با ۱۰‌ درصد منفی باز شد، مشهود بود. این گزارش نشان‌ می دهد برخلاف حرف دولت که گفته بود بنزین اکتان۸۷ تولید کنید و مابه‌تفاوت بنزین بیشتری که با اکتان ۸۷ تولید‌ کرده را به آنها پرداخت می‌کند، نکرده‌ و مسئولیت این موضوع را گردن نگرفته است.

امید می رود دولت جدید متوجه شود که کاهش ارزآوری و سودآوری شرکت‌ها منجر به تعطیلی، بیکاری بیشتر و کوچک‌شدن تراز تجاری می‌شود و روزهای خوشی تجربه شود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x