۲۶ شهریور ۱۴۰۳

امید به بهبود وضعیت بورس و در انتظار تحقق وعده های وزیر جدید اقتصاد!

۳ شهریور ۱۴۰۳

دو تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت بورس در مرداد، امیدوار به بهبود معاملات در شهریور و تحقق وعده های وزیر جدید اقتصاد شدند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، دو تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت بورس در مرداد در گفت و گو با دنیای اقتصاد به بهبود روند بازار در شهریور و تحقق وعده های وزیر جدید اقتصاد ابراز امیداری کردند.

محمد خبری‌زاد: مرداد ماه برخلاف تصور فعالان نسبت به اینکه با تحلیف رئیس‌جمهور جدید و احتمالا تغییر تیم اوضاع بازار سرمایه بهتر می‌شود با اتفاقی غیر‌منتظره ترور اسماعیل هنیه مواجه شد. این موضوع ریسک بسیاری تحمیل کرد و شاخص دو روز معاملاتی بعد از ترور، حدود ۱۲‌ درصد از ارزش را از دست داد و بعد از آن‌هم کمر راست نکرد.

بازار با دو روز تاخیر با محدودیت نوسان ابتدا یک و سپس ۲‌ درصدی مواجه شد. بعد از آن اتفاق عکس‌العمل دیرهنگام مسئولان سازمان بورس باعث شد اعتماد نسبت به بورس بازهم کاهش یابد و تقریبا بخش زیادی پول خارج شد و حتی صندوق‌های اهرمی و سهامی به مشکل خوردند. در کنار آن مشتریان اعتباری کار‌‌گزاری‌ها کال مارجین شدند و همه این اتفاقات دومینووار رخ‌داد. درحالی‌ که قبل از این دوره هم رشدی را پشت‌سر نگذاشته و قبل از این اتفاق هم روند منفی وجود داشت اما این اتفاق ضربه آخر را زد.

سازمان بورس می‌توانست در آن دو روز با تعطیلی معاملات یا محدودیت دامنه‌نوسان اجازه ندهد بازار به این وضعیت بیفتد و جلوی این فاجعه را بگیرد که این اتفاق نیفتاد و بعد از این بازار با دامنه محدود جلو رفت. در این میان تنها اتفاق، بر‌‌گزاری یکی دو جلسه شورای‌ عالی بورس بود و سیاست‌ های بانک‌مرکزی که در سه سال‌ اخیر مغایر با بازار سرمایه بود این‌بار در نقش ناجی ظاهر شد و اعلام کرد ۱۰ هزار میلیارد تومان مستقیم به بازار سرمایه پول تزریق می‌کند و در کنار آن ۴۰ هزار میلیارد تومان به‌کار‌‌گزاری‌ها خط اعتباری می‌دهد.

با همه این اخبار بورس همچنان اعتمادی به صحبت‌ها ندارد اما با انتخاب همتی و شعارهایی که قبل و بعد از انتخابات داده، امید می رود رویه کاری وی به سمت اجرا‌ی وعده‌ها باشد و اعتماد ازدست رفته برگردد.کابینه جدید کار سختی دارد و تقریبا از بازار سرمایه ویرانه‌ای بیش نمانده است. ارزش دلاری بازار به سال‌های۹۷ و ۹۸ برگشته در حالی که تعداد شرکت‌ها افزایش پیدا‌ کرده اما ارزش کل کاهش ‌یافته‌ است.

روزبه شریعتی: بعد از شرایط مناسبی که بازار سرمایه بعد از انتخاب پزشکیان در نیمه دوم تیر ماه پیدا کرد به‌تدریج صف فروش شد. چرا که هیچ اتفاق بنیادینی نیفتاده بود. شاخص در محدوده ۲٫۲ میلیون واحد بود و روند متعادلی را ادامه می‌داد. اتفاق عجیب ترور اسماعیل هنیه همزمان با تحلیف رئیس‌جمهور، بازار سرمایه را در شوک وحشتناکی فرو برد و احتمال افزایش تنش با اسرائیل نیز پررنگ شد.

در چنین شرایطی کاملا واضح بود که بازار دچار شوک منفی می‌شود و از رییس سازمان بورس انتظار می‌رفت نسبت به اتخاذ تصمیمات اقدامات لازم را انجام دهد. عده‌ای معتقدند محدودیت دامنه‌نوسان در هر شرایطی تصمیم درستی نیست البته امکان اتخاذ تصمیمات درست‌تری هم وجود داشت. زمانی می‌توان گفت محدودیت دامنه‌نوسان تصمیم درستی نیست که شرکت‌ها خصوصی باشند و سهامداران عمده برای سهام ارزش قائل شوند و ارزان‌فروشی نکنند.

از طرف دیگر مگر در ژاپن که بازار به دلیل نرخ بهره بعد از یک دهه‌ریزش کرد، بانک‌مرکزی وارد عمل نشد؟ اینجا بانک‌مرکزی اصلا سهام را به‌عنوان دارایی قبول ندارد. بنابراین نمی‌توان انتقاد کرد و سازمان باید این کار را انجام می‌داد اما به‌موقع و چهارشنبه صبح. افزایش حجم مبنا به اندازه شناوری سهام راه‌حل بهتری نسبت به دامنه‌ نوسان بود و نباید به یک محدود می‌شد. به هر ترتیب این ریسک ۱۲‌ درصد بازار را منفی کرد.

در بحبوحه این شوک تمام رسانه‌ها از یک پاسخ سخت خبر می‌دادند که این اتفاق هم نیفتاد و در همین حین متاسفانه ظریف و طیب‌نیا کناره‌گیری کردند و نهایتا افرادی معرفی شدند که به مذاق بازار چندان خوش نیامد.

در ادامه نهایتا دامنه در هفته آخر مرداد به ۲‌ درصد تغییر یافت و صحبتی از برنامه‌های حمایتی و تزریق نقدینگی شد و همتی برنامه‌های مناسبی ارائه داد. خوش‌بینی نسبت به همتی وجود دارد و امید می رود در شهریور وضعیت رو به بهبود باشد. خواسته بازار سرمایه به نفع تولید و اقتصاد است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x