۱۸ شهریور ۱۴۰۳

احتمال تعیین سقف ۲۵ تا ۳۰ درصدی افزایش اجاره‌ مسکن در تهران

۶ تیر ۱۴۰۳

وزارت راه از احتمال تعیین سقف ۲۵ تا ۳۰ درصدی افزایش اجاره‌ مسکن تهران در جلسه امروز شورای‌ عالی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه با اشاره به ساخت ۲٫۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن و افتتاح امروز بیش از ۶۶ هزار واحد مسکونی و واگذاری ۵۰ هزار قطعه زمین به متقاضیان، گفت: شورای‌عالی مسکن در جلسه امروز نسبت به تعیین سقف اجاره‌ بها مسکن در تهران تصمیم گیری می کند که برای استان تهران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد خواهد بود.

وزارت راه علاوه بر ساخت‌ و ساز و اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تعیین سقف اجاره‌ بها را در برنامه قرار داد تا حقوق مستأجران و موجران رعایت شود. دولت طبق ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها مکلف شده در استان‌های برخوردار از تورم بیش از ۳۰ درصدی، نرخ رشد اجاره‌بها را تعیین کند.

در قانون، ضمانت‌های اجرایی برای عدم رعایت سقف اجاره‌بها در نظر گرفته شده و به طور مثال اگر موجری اجاره را بیش از سقف تعیین‌شده از مستأجر دریافت کند، مستأجر می‌تواند تا ۵ سال از موجر شکایت کند. موجر هم مکلف می‌شود مبلغ اضافی را به مستأجر بازگرداند. همچنین بیش از سه برابر اجاره‌بها در یک ماه، سبب جریمه موجر خواهد شد و مبلغ جریمه باید به حساب دولت واریز شود.

موضوع مشاوران املاک در قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها جدی بوده و این گروه مکلفند قرارداد اجاره دو سال قبل بررسی و بیش از سقف اجاره‌بهای تعیین‌ شده نباشد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x