۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اثر گرانی بنزین بر بورس و صنایع پالایشی + تصمیم مثبت خروج فولادی‌‌‌ها از تله نیما

۲۰ شهریور ۱۴۰۳

کارشناس بازار سرمایه، خارج شدن فولادی‌‌‌ها از تله نیما را مثبت دانست و اثر افزایش قیمت بنزین بر بورس و صنایع پالایشی را تحلیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، احسان عسکری با بیان اینکه ناترازی انرژی بخصوص بنزین همیشه مایه نگرانی سیاست گذاران بوده به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: شنیده‌ها حاکی از این است حجم بسیاری از سوخت به صورت قاچاق خارج می‌شود و منافع ملی به خطر می‌‌‌افتد. با توجه به ناترازی انرژی و قطعی‌‌‌های مکرر و تعطیلی صنایع فولادی، سیمانی و پتروشیمی در فصول تابستان و زمستان، حل شدن این موضوع از اهمیت برخوردار است.

به نظر می‌‌‌رسد افزایش قیمت بنزین، یکی از چالش‌‌‌ها و گلوگاه‌های پیش‌‌‌روی دولت است و برای بررسی اثر این سیاست بر بازار سرمایه باید دید آیا سایر فرآورده‌های نفتی در کنار بنزین با افزایش قیمت مواجه خواهند شد یا خیر. صرفا افزایش قیمت بنزین به نفع صنایع پالایشی است و اثر مثبتی خواهد داشت.

اگر تمام حامل‌‌‌های انرژی با افزایش قیمت مواجه شوند، دو موضوع پیش رو قرار دارد. از یک طرف رشد قیمت گاز و برق، هزینه صنایع را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، مبلغی که دولت می‌تواند بدست بیاورد در بخش‌های مربوطه سرمایه‌‌‌گذاری کند تا ناترازی‌‌‌های بخش برق و گاز برطرف شود.

با برطرف شدن این ناترازی، شرکت‌ها با قطعی مکرر و توقف تولید مواجه نخواهند شد و در صورت سرمایه‌‌‌گذاری در زیرساخت‌‌‌ها به نفع بازار سرمایه و رشد اقتصادی تمام می‌شود. در غیر این صورت افزایش قیمت بنزین بدون سرمایه‌‌‌گذاری در زیرساخت‌‌‌ها، قابل توجیه نیست.

خارج شدن فولادی‌‌‌ها از تور نیما تصمیم بسیار مثبتی بود و با کاهش شکاف میان ارز نیما و بازار آزاد، دست دلالان ارز کوتاه و به نفع صنایع فولادی تمام خواهد شد. خروج فولادی‌‌‌ها از تور نیما باعث می‌شود شرکت‌ها سودآوری بهتری نسبت به گذشته داشته باشند و با توجه به حجم صادرات، درآمد عملیاتی آنان افزایش پیدا خواهد کرد. بازار سرمایه امیدوار است تا این تصمیمات مثبت به سایر صنایع هم تسری پیدا کند تا ذی‌‌‌نفعان اصلی شرکت‌ها هم از این تصمیم منتفع شوند.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x