۳۰ شهریور ۱۴۰۳

چند درخواست مهم مدیر باسابقه از “صیدی” و اهمیت استقلال سازمان بورس

۲۴ شهریور ۱۴۰۳

مدیر با سابقه بازارسرمایه با اعلام چند درخواست و دارای اولویت مهم از رئیس جدید سازمان بورس، خواهان مساعدت وزارت اقتصاد در استقلال سازمان شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، جواد عشقی‌نژاد کارگزار اسبق و از مدیران با سابقه بازار سرمایه درباره استعفای مجید عشقی و حضور حجت اله صیدی در مسند ریاست سازمان بورس به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: این بار باید توجه ویژه‌ای به خواست سرمایه‌گذاران شود و رئیس جدید سازمان باید حمایت فعالان بازار سرمایه را جلب کند.

علاوه بر این معیارهای مناسبی برای ارزیابی عملکرد تیم جدید در نظر گرفته شود. یکی از مهم‌ترین این معیارها می‌تواند میزان بازگشت اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران به بورس باشد. همچنین از اقدامات وزارت اقتصاد برای بهبود عملکرد سازمان، استقلال‌بخشی بیشتر به این نهاد است تا با توجه به هم بستگی نزدیکی که این نهاد با بازار سرمایه دارد برحسب موقعیت بتواند تصمیمات مقتضی را با سرعت بیشتر اتخاذ کند.

چالشی که بیش از سایر موارد در سال‌های گذشته به بازار سرمایه آسیب زده، افزایش بی‌اعتمادی مردم به بورس بوده و بر کسی پوشیده نیست که جامعه بعد از اتفاقات مرداد ۹۹ نگاه بدبینانه‌ای به بورس دارد و تلاش سازمان پس از آن باید به سمت‌وسویی می‌بود که این اعتماد به بازار سرمایه بازگردانده شود اما متاسفانه پس از آن زمان، اتفاقاتی که در اردیبهشت ۱۴۰۲رخ داد، مجددا به این بی‌اعتمادی دامن زد.

البته وقتی صحبت از بازگشت اعتماد می‌شود به هیچ عنوان منظور از رفتار سازمان این نیست که از بازار حمایت یا از نوسانات جلوگیری کند بلکه مقصود و منظور رعایت این است که قوانین و مقررات به شکل صحیحی رعایت شوند و با متخلفان برخود قاطع صورت گیرد.

موردی در سال ۱۴۰۲ به تعمیق بی‌اعتمادی نسبت به بازار منجر شد، ریزش بازار نبود بلکه حواشی‌ای اطراف آن بود و به‌ وضوح شرایط صحیح افشای اطلاعات رعایت نشد. این عدم شفافیت می‌تواند سم مهلکی برای بازار باشد. بنابراین درخواست مهم فعالان بازار سرمایه، حرکت به شفافیت بیشتر و برخورد قاطع با متخلفانی است که در مقابل این هدف حرکت می‌کنند.

علاوه بر این موضوع، تمرکز بر بازیابی اعتماد جامعه نسبت به بازار سرمایه باید در اولویت‌های رئیس جدید سازمان بورس قرار گیرد. راهکارهای مختلفی در این راستا می‌تواند در پیش گرفته شود. از بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی‌ها و روابط عمومی گرفته تا تسهیل مسیر تعریف، توسعه و گسترش ابزارها و محصولات مالی نوین.

گسترش این محصولات می‌تواند به نیازهای سرمایه‌گذاران با سلیقه‌های متفاوت در دوره‌های رونق و رکود که در بازار وجود دارد، پاسخ دهد. رئیس جدید سازمان بورس باید بتواند این ابزار را در زمان فعلی توسعه دهد تا در آینده که بازار و جامعه نیازمند این ابزار می‌شوند از عمق کافی برخوردار باشد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x