۳۰ شهریور ۱۴۰۳

وعده انتشار جزئیات آمارهای پولی و بانکی در روزهای آینده و دلایل تاخیر

۱۷ مرداد ۱۴۰۳

بانک مرکزی با اعلام دلایل تاخیر در بروز رسانی آمار‌های تفصیلی پولی منتشره از اسفند ۱۴۰۲، وعده انتشار با جزئیات بیشتر در روز‌های آینده داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، بانک مرکزی در خصوص دلایل تاخیر در بروز رسانی آمار‌های تفصیلی پولی منتشره از اسفند ۱۴۰۲ تا کنون، اعلام کرد: با توجه به الزامات و ملاحظات حسابداری، تنظیم صورت‌های مالی بانک‌ها و بانک مرکزی که مبنای پردازش آمار‌های پولی و بانکی بشمار می‌آیند، اسفند هر سال نسبت به سایر ماه‌های سال با تاخیر همراه است.

این امر باعث می‌شود همواره انتشار آمار‌های پولی پایان سال و به تبع آن انتشار اطلاعات پولی ماه‌های ابتدایی سال جدید با تاخیر چند ماهه همراه باشد.

با توجه به تکلیف مجمع سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی مبنی بر تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در سال ۱۴۰۲ این صورت وضعیت در پایان سال گذشته مورد بازنگری و تعدیل قرار گرفت که این امر فرآیند تهیه و انتشار آمار‌های پولی و بانکی را نسبت به دوره‌های گذشته طولانی‌تر کرد.

به منظور ارتقای کیفی گزارش‌های پولی که عموما مخاطب آن سیاست گذاران و تحلیلگران اقتصادی هستند، پیاده‌سازی کامل دستورالعمل تهیه آمار‌های پولی و مالی صندوق بین‌المللی پول در دستور کار قرار گرفت که گزارش‌های پولی با در نظر گرفتن اصل قلمروی اقتصادی و اقامت تهیه شده است.

در این راستا، طبقه‌بندی اجزای پایه پولی عمدتاً با هدف انطباق بیشتر با استاندارد‌های بین‌المللی در زمینه پردازش و انتشار آمار‌های پولی مورد بازبینی قرار گرفت که بخشی از تاخیر در انتشار گزارش‌های پولی نیز به این موضوع مربوط بود. فراهم‌سازی شرایط مقایسه ارقام، مستلزم اعمال تغییرات مشابه در سال‌های قبل (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) که همین امر زمینه‌ساز طولانی شدن فرایند پردازش اطلاعات بود.

با این‌ حال، بانک مرکزی در ماه‌های گذشته ارقام مهم کل‌های پولی نظیر نقدینگی و پایه پولی مربوط به اسفند ۱۴۰۲ و ماه‌های سال جاری را از طریق سایت اطلاع رسانی کرده و انتظار می رود با نهایی شدن فرآیند تهیه آمار‌های بخش پولی و بانکی، آمار‌ها با جزئیات بیشتری در روز‌های آینده منتشر شود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x