۶ مرداد ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت و تجارت گفت:

حیات آتی بازار سرمایه منوط به سرمایه‌گذاری در بازار اولیه

۲۰ آذر ۱۴۰۲

در بلندمدت این شرکت‌های اولیه هستند که با جذب سرمایه و توسعه کسب و کار به حدی از بلوغ می‌رسند که می‌توانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند. این دو بازار از هم جدا نیستند. حیات آتی بازار سرمایه به سرمایه گذاری در بازار اولیه و رشد این شرکت‌ها خواهد بود.
صندوق‌های PE

در بلندمدت این شرکت‌های اولیه هستند که با جذب سرمایه و توسعه کسب و کار به حدی از بلوغ می‌رسند که می‌توانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند. این دو بازار از هم جدا نیستند. حیات آتی بازار سرمایه به سرمایه گذاری در بازار اولیه و رشد این شرکت‌ها خواهد بود.

به گزارش بازارسهام نیوز، مهران سلطانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت و تجارت، اظهار کرد: صندوق‌های PE صندوق‌های نوپا در بازار سرمایه هستند. عمر بازار سرمایه چندین ساله است، اما صندوق‌های PE از اواخر دهه ۸۰ شروع به فعالیت کردند. این صندوق‌ها عمر ۳، ۴ ساله دارند.

وی ادامه داد: در این صندوق‌ها با مسائل پیچیده‌ای رو به رو نیستیم و در مقایسه با سایر صندوق‌ها دست سرمایه گذار برای مدیریت صندوق باز است. مهمترین موارد درباره مبانی این صندوق‌ها موضوع به روز آوری NAV، خروج سخت از بعضی شرکت ها. زیرا عمر سرمایه گذاری‌ها محدود است و مدیر مجبور است از سرمایه گذاری‌ها خروج داشته باشد. اگر بتوانیم تسهیلاتی فراهم کنیم تا شرکت‌هایی که سرمایه گذاری کردند با ساختار مشخص بتوانند در بازار سرمایه معامله شوند یا فرایند عرضه اولیه آن‌ها تا حد قابل قبولی تسهیل شود، می‌توانند کمک کننده باشد.

سلطانی افزود: موارد دیگر مساله “دیل فلو” و شرکت‌هایی است که برای سرمایه گذاری روی میز می‌آیند. این مساله نیز یکی از چالش‌های مهمی است که دسترسی به شرکت‌ها را برای اینکه در استاندارد‌های ما قرار بگیرد بسیار سخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت و تجارت بیان کرد: ما با دریایی از شرکت‌ها مواجه هستیم که در بازار حضور دارند. اما با توجه به الزامات ما باید از نظر مالی، شفافیت داشته باشند، استاندارد‌های حسابرسی الزاماتی را رعایت کنند و چارچوب‌های حاکمیتی در آن شرکت‌ها جاری و ساری باشد؛ بنابراین پیدا کردن این شرکت‌ها کمی دشوار است.

بازار سرمایه و بازار اولیه از هم جدا نیستند

وی بیان کرد: ارتباط صندوق‌های PE و بازار سرمایه این است که شرکت‌هایی که در بازار سرمایه هستند، طبیعتا یک روز خارج از این بازار بودند، پروژه‌های مختلفی داشتند و نیازمند تامین مالی بودند. سال‌های گذشته موضوع سرمایه گذاری در کشور ما با چالش‌های متفاوتی رو به رو بوده است. شاید ادامه دار بودن سرمایه گذاری در بازار اولیه کمک می‌کند که بازار سرمایه در ادامه رشد کند. زیرا در بلندمدت این شرکت‌های اولیه هستند که با جذب سرمایه و توسعه کسب و کار به حدی از بلوغ می‌رسند که می‌توانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند. این دو بازار از هم جدا نیستند. حیات آتی بازار سرمایه به سرمایه گذاری در بازار اولیه و رشد این شرکت‌ها خواهد بود.

سلطانی توضیح داد: در گروه فیروزه سرمایه گذاری پرایویت‌ای کوئیتی به نحو پررنگ حضور داشته است. بزرگ شدن گروه از ابتدا با خرید شرکت‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه بوده است. نوع تغییرات در ساختار تصمیم گیری شرکت‌ها پس از خرید، یک نوع از سرمایه گذاری پرایویت‌ای کوئیتی بوده است.

فارغ از بحث سرمایه گذاری در شرکت‌های سرمایه گذاری و تجربه‌ای که ما داشتیم، از سال ۱۳۹۷ تصمیم گرفتیم که به صورت فعال تری حوزه پرایویت‌ای کوئیتی را توسعه دهیم که دراین باره یک دپارتمان شکل گرفت. طبیعتا کار پیچیده‌ای بود. آشنایی نسبت به صنایع مختلف در بدنه کارشناسی مجموعه ما به حدی که باید وجود نداشت و با گذشت زمان با سرمایه گذاری‌های انجام شده این استاندارد‌ها شکل گرفت.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت گفت: در حال حاضر در صنایع مختلفی مانند کشاورزی، مواد غذایی، ساختمان سازی، معدن و فلزات اساسی و سرگرمی سرمایه گذاری‌های بسیار خوبی داشتیم و پورتفوی سرمایه گذاری غیربورسی ما پورتفویی متنوع از صنایع مختلف را تشکیل می‌دهد.

سلطانی با اشاره به چشم انداز این شرکت گفت: برنامه ما در ۲، ۳ سال آینده این است که در خصوص نقدشونده بودن این سرمایه گذاری‌ها فعالیت‌های جدی داشته باشیم و بتوانیم شرکت‌هایی که پتانسیل عرضه در بازار سرمایه را دارند در این مسیر همراهی کنیم. همچنین، در برنامه داریم؛ هلدینگ ترغیب صنعت را که به عنوان هلدینگ غیربورسی سرمایه گذاری گروه است در بازار عرضه کنیم.

منبع: بورس نیوز

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x