۶ مرداد ۱۴۰۳

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، جغرافیای سبز اقتصادی

۲۸ بهمن ۱۴۰۲

اقدس قلی زاده؛ باران اولین شگفتی سفر به اهواز است. شهری که اگر ندیده باشی هم به خاطر داشتن نقش پررنگ در دفاع از وطن، دوستش داری و برایت بسیار محترم است. 25بهمن، تیم خبرنگاران به میزبانی روابط عمومی هلدینگ آینده پویا برای بازدید از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که دارای 8 شرکت کشت و صنعت نیشکر و 5 شرکت صنایع جانبی است، در محل این شرکت حضور یافتند تا از نزدیک شاهد سفره روزی رسان نیشکر باشند.

اقدس قلی زاده؛ باران اولین شگفتی سفر به اهواز است. شهری که اگر ندیده باشی هم به خاطر داشتن نقش پررنگ در دفاع از وطن، دوستش داری و برایت بسیار محترم است.

۲۵بهمن، تیم خبرنگاران به میزبانی روابط عمومی هلدینگ آینده پویا برای بازدید از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که دارای ۸ شرکت کشت و صنعت نیشکر و ۵ شرکت صنایع جانبی است، در محل این شرکت حضور یافتند تا از نزدیک شاهد سفره روزی رسان نیشکر باشند.

نیشکر از مزرعه تا زمانی که هیچ از آن باقی بماند برکت است و روزی، به خصوص اگر مدیران دلسوز مشایعت‌اش کنند و سنگ اندازی‌ها نباشد ثروت آفرین است و روزی بخش. در این میان مهمترین علتی که چرخه سخاوت نیشکر را کامل می‌کند  ایجاد اشتغال برای جوانان خوزستانی است که با همت خود از سفره پر برکتش نان می‌برند و زندگی می‌گذرانند.

در یک قدمی هدف

روایت تولید شکر و محصولات جانبی از دیدار با دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل و عضو هیئت مدیره آغاز می شود. مردی مصمم با لهجه ی شیرین که نکته به نکته در مورد فعالیت مجموعه تحت مدیریتش می‌گوید. او در سرفصل سخن هدف شرکت را تولید ٧٠٠ هزار تن شکر اعلام کرده و اضافه می‌کند: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر تولید می‌کنیم که به میزان مدنظر در برنامه هدف نزدیک هستیم.

حاشیه همرنگ متن

درجریان تولید شکر به عنوان کالای اساسی و استراتژی، محصولات جانبی دیگری نیز به دست می‌آید که الکل یکی از آنهاست. این محصول همراه با خمیر مایه در شرکت رازی با ظرفیت تولید سالانه ۳۷ میلیون لیتر در مدار است که در زمان شیوع کرونا با افزایش به ۴۰ میلیون لیتر، تأمین ۸۰ درصد الکل مورد نیاز کشور در روزهای سخت را عهده‌ دار بوده است.

در رابطه با خمیرمایه هم ظرفیت اسمی این واحد ۱۰ هزار تن است که در سالجاری نزدیک به ۱۲ هزار تن خمیرمایه یعنی ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت تولید شده است. نکته جالب آنکه از فرآیند تخمیر الکل و خمیرمایه، گاز co2 جمع‌آوری شده و یخ خشک که معمولاً در صنایع نوشابه‌سازی، بهداشتی و سایر صنایع مورد استفاده است، حاصل می‌شود.

در دایره رنگارنگ تولید، دستاورد ارزشمند دیگر ایجاد ارزش افزوده قابل توجه از تبدیل تفاله نیشکر یا باگاس به تخته صنعتي (MDF) در شرکت لوح سبز جنوب با ظرفيت ۱۰۰ هزار تن تخته در سال (معادل۱۳۲ هزار مترمكعب) است.

شکرهای جذاب

علاوه بر تولید شکر سفید که محصول اصلی این مجموعه محسوب می‌شود،ریل تولید شکر قهوه‌ای نیز در کشت‌ و صنعت میرزاکوچک‌خان با ظرفیت  ۱۰ هزار تن در سال و تولید شکرهای جذاب با طعم‌های هل، دارچین، زنجبیل در واحد کشت ‌و صنعت حکیم فارابی که متقاضی زیادی دارد، تولید می‌شود.

پس از عبور از صحبت‌ها، حسرت‌ها و امیدها، بازدید در همراهی باران میان بوی شکر پخته و چوب و اکالیپتوس و مهربانی میزبانان می‌رسد به خط تولید اسانس اکالیپتوس.

در سناریوی مدیرت بهینه منایع، کشت غیرنیشکری نیز در دستور کار قرار دارد که یکی از این کشت‌ها اکالیپتوس است. برگ این درخت‌ که در محوطه کاشته شده در کارخانه تولید اسانس اکالیپتوس مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در آینده علاوه بر اسانس، زغال خاصی از چوب این درخت تولید خواهد شد.

شگفتی ناب

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به تنهای جغرافیای اقتصادی سبز و در عین حال آبادی است که از هر فرصتی برای ایجاد ارزش افزوده استفاده برده، از تاسیس دامداری تا تولید محصولات جانبی آنهم فقط از نیشکر. مدیران توانمند این شرکت هر جا به سدی برخورده‌اند به جای نا امیدی، امید آفریده‌اند که تولید برق، سروسامان دادن به وضعیت حمل و نقل و تحویل گرفتن یک شرکت پر حاشیه از آن جمله است. همت مدیران شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در حفظ و افزایش محصولات فعلی و خلق محصولات جدید شگفتگی ناب این سفر می‌شود و می‌ماند به یادگار.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x