۲۷ مهر ۱۴۰۳

رکود کسب‌ و کارها برای پنجمین ماه متوالی تکرار شد + سه دلیل

۲۱ مهر ۱۴۰۳

بررسی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران حکایت از رکود کسب‌ و کارها برای پنجمین ماه متوالی در شهریور دارد که ناشی از سه دلیل است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، طبق آخرین نظرسنجی‌ مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در شهریور، شاخص مدیران خرید کل اقتصاد معادل ۴۹.۸ محاسبه شده و پس از تعدیل فصلی به ۴۷.۱ رسیده که از استمرار در انقباض و رکود فعالیت‌های اقتصادی برای پنجمین ماه متوالی حکایت دارد.

بر اساس این گزارش، شاخص میزان تولید محصول یا ارائه خدمات بعد از تعدیل فصلی ۴۶ بدست‌آمده که برای ششمین ماه متوالی کاهشی است و نسبت به مرداد (۴۳.۴) کاهش ملایم‌تری داشت.

در تابستان برای سومین ماه پیاپی، تداوم قطعی برق در کسب‌ و کارها باعث شده روند کاهشی فعالیت‌ها در شهریور ادامه داشته باشد. از سوی دیگر، مشکل عدم تخصیص ارز و کمبود منابع مالی در بسیاری از شرکت‌ها بخصوص در بخش صنعت همچنان پابرجا است و تأمین مواد اولیه را با مشکل روبرو کرده است.

شاخص میزان سفارش‌های جدید مشتریان پس از حذف اثر فصلی، معادل ۴۳.۱ برآورد شده و برای پنجمین ماه متوالی از اردیبهشت‌ کاهشی است که در مقایسه با ماه قبل با سرعت بیشتری کاهش یافت. به‌طوری‌که دومین کمترین مقدار را طی ۲۰ ماه اخیر به ثبت رساند.

کمبود نقدینگی دلیل تداوم کاهش سفارشات

کمبود نقدینگی در طرف تقاضا به تداوم در کاهش سفارش‌ها منجر شده است. در همین حال تقاضای خارجی نیز همچنان برای پنجمین ماه پیاپی کاهش داشت. به‌طوری‌که شاخص میزان صادرات کالا یا خدمات در شهریور ۴۸.۶ بود.

در عین حال، شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده پس از حذف اثر فصلی با مقدار ۴۶.۵ در شهریور، کمترین مقدار سه‌ماهه را ثبت کرد. شرکت ها به دلیل مشکل عدم تخصیص ارز و با توجه به نوسانات قیمتی نهاده‌ها و کمبود نقدینگی همچنان با مشکل تأمین نهاده‌های مورد نیاز روبرو هستند.

قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری شده هم ۷۳.۲ ثبت شد و با شدت بیشتری نسبت به ماه گذشته افزایش داشت. افزایش نرخ تورم قیمت نهاده‌ها بیشترین میزان ۱۱ ماهه از آبان ماه را به ثبت رسانده است.

افزایش اندک شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی

افزون بر این، شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی نیز پس از حذف اثر فصلی مقدار ۵۱.۱ را پس از سه ماه متوالی کاهش، ثبت کرده و در شهریور اندکی افزایش داشت.

از سویی دیگر، شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات پس از حذف اثر فصلی، مقدار ۴۵.۳ محاسبه شده که کمترین مقدار در تابستان بود و برای پنجمین ماه پیاپی کاهشی است. فروش در شهریور با شدت بیشتری در مقایسه با ماه قبل کاهش داشت. تداوم ضعف در سطح تقاضای داخلی متأثر از کمبود نقدینگی باعث شده تا همچنان فروش شرکت‌ها با رکود همراه باشد.

کاهش شاخص مدیران خرید بخش صنعت برای چهارمین ماه متوالی

شاخص مدیران خرید بخش صنعت نیز معادل ۴۹.۲ محاسبه شد که همچنان برای چهارمین ماه متوالی کاهشی است و کمتر از محدوده مرزی ۵۰ قرار دارد. البته شدت کاهش اندکی ملایم‌تر از ماه قبل است. پس از تعدیل فصلی این شاخص برای شهریور معادل ۴۷.۸ برآورد شده و برای چهارمین ماه متوالی در شرایط رکود است.

این شاخص به دلیل تداوم قطعی‌های برق طی تابستان که در شهریور نیز همچنان ادامه داشت و منجر به تعطیلی بسیاری از خطوط تولید کارخانه‌ها شد، پس از حذف اثر فصلی شامخ صنعت با افت بیشتری همراه بود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x