۱ مهر ۱۴۰۳

رئیس سازمان بورس بعد از چند هفته سکوت و غیبت درباره بازار و صنایع اظهار نظر کرد!

۲۳ مرداد ۱۴۰۳

رئیس سازمان بورس که طی چند هفته اخیر سکوت اختیار کرده بود درباره عوامل و تصمیمات آسیب زا از جمله قیمت گذاری دستوری اظهار نظر کرد!

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، مجید عشقی که طی چند هفته اخیر سکوت اختیار کرده بود و حتی در نمایشگاه صنعت مالی و پاسخ به سئوالات سهامداران حضور نیافت و هیچ واکنشی هم در باره وضعیت فعلی بورس نداشته در دیدار با مدیران صنایع، انجمن های صنفی و اتاق بازرگانی، اعلام کرد: این جلسه برای هماهنگی بیشتر اقدامات مورد نیاز از سوی شرکت‌ها، انجمن‌ها، سازمان بورس و دیگر دستگاه‌های اجرایی برای ارائه پیشنهادات لازم جهت سیاست‌گذاری‌های صحیح، تدقیق استراتژی‌ های توسعه صنعتی و مقابله با قیمت گذاری دستوری طبق برنامه هفتم توسعه برگزار شده تا موضوعات کلیدی به مجلس و دولت جدید ارائه و در جلسات کمیسیون‌های مرتبط تبیین شود.

ایجاد اعتماد برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه رکن اساسی توسعه و رشد مورد نیاز اقتصاد است. این روزها اعتماد سرمایه‌گذاران به دلایل مختلف سلب شده است. قیمت گذاری دستوری نیز یکی از مهمترین عوامل از بین بردن این اعتماد است. در دوره جدید، مراجعی از جمله شورای رقابت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و مجلس‌ با برگزاری جلسات تخصصی و همکاری و هماهنگی بیشتر می توانند برای جلوگیری از آسیب های ناشی از قیمت گذاری دستوری کمک کنند.

قیمت گذاری دستوری بر بازار سرمایه اثر مستقیم داشته و تشکیل سرمایه و سرمایه گذار را با چالش های بسیار مواجه کرده است. برخی صنایع مرگ خاموش دارند و ممکن است اثر چالش های امروز را مشاهده نکنند اما قطعا در بلند مدت آشکار خواهد شد. برنامه ریزی برای مقابله با قیمت گذاری دستوری و اثر آن بر صنایع باید در راس امور قرار گیرد و تقسیم وظایف شود.

بخشی از این اقدامات باید در سطح شرکت‌ها و بخش دیگر در سطح انجمن‎ها، اصناف و در لایه های بعدی نیز مجلس و وزارتخانه ها و نهادهای نظارتی رقم بخورد. طی ۲ سال گذشته حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از سود شرکت های بورسی به صورت یارانه و رانت از دست رفته که اگر وارد چرخه تولید می شد قطعا در شرایط تحریم، تحرک کافی به صنایع مهم و بزرگ داده می شد.

یکی دیگر از عوامل آسیب زای این روز ها، آثار انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی توسط بانک مرکزی بود که نه تنها در ابتدا آثار مخرب بر بازار سرمایه گذاشت بلکه بدون اخذ نظرات کارشناسی نهادهای ذیربط به ضرر دولت هم تمام شد. قیمت گذاری دستوری میزان تولیدات صنایع را بطور محسوس کاهش داده است. صنعت خودرو با ۲۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته مواجه بوده و نمی‌تواند صرفا با تجدید ارزیابی‌های مکرر زنده بماند.

کابینه اقتصادی دولت به مجلس معرفی شده و خوشبختانه همتی و طیب نیا با توجه به سابقه پیشین در امور اقتصادی بر مشکلات و مسایل واقف بوده و قطعا می توانند در زمینه بازار سرمایه و قیمت گذاری کمک کنند.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x