۲ آبان ۱۴۰۳

توضیح درباره احتمال گرانی بنزین و منظور پزشکیان از ۸ هزار تومان!

۲ آبان ۱۴۰۳

ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه درباره احتمال گرانی بنزین و منظور پزشکیان از اعلام قیمت بنزین 8 هزار تومانی، توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه درباره ابهامات بنزینی لایحه بودجه ١۴٠۴ و احتمال گرانی به دلیل اشاره پزشکیان به قیمت تمام شده ۸ هزار تومانی به ایلنا اعلام کرد: قیمت بنزین از بخش منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی در هدفمندی یارانه‌ها حذف شده و در یکی از ردیف‌های بودجه عمومی قرار گرفته‌ است.

هر سه ردیف صادرات فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی بازار و فروش داخلی فرآورده‌های نفتی در جدول ۵ ذیل درآمدهای نفتی نوشته می‌شد اما در منابع واگذاری دارایی‌ سرمایه‌ای که مورد محاسبه قرار می‌گیرد در این بخش لحاظ می‌شود و در تبصره‌ ۴ اجزا آمده است. آنچه که در بودجه درج شده رد پای تبصره منابع حاصل از فروش فرآورده‌‌های داخلی است. بنابراین در تمام بودجه، حرفی از تعیین قیمت بنزین نیامده‌ است.

تعیین نرخ بنزین و ارز در اختیار بودجه و سازمان برنامه نبوده و بودجه هم محل تعیین قیمت بنزین نیست. این موضوع کلان باید با وفاق عمومی شکل گیرد. سیاست‌ سازمان برنامه و بودجه هم انجام اصلاحات با وفاق جمعی، متناسب با آثار تورمی، ثبات اقتصادی و مالی و اجرای تدریجی است نه تغییر شدید و ناگهانی و تصمیم شوک آور.

اگر هم با تصمیم سیاست گذاران، تغییری در قیمت بنزین اعمال شود باید تدریجی و در محل محدوده سهمیه باشد.

اعلام نرخ ٨ هزار تومانی از سوی رئیس جمهور هم به معنای اعمال این نرخ در بودجه نیست. بلکه منظور این بود که بدون در نظر گرفتن قیمت نفت و تنها با هزینه فرآوری نفت به بنزین و هزینه‌های پخش ، قیمت هر لیتر بنزین به ٨ هزار تومان می‌رسد. بنابراین قصد پزشکیات معنادار کردن تفاوت قیمت‌ واقعی بنزین و قیمت فعلی بود نه به این معنا که بودجه ١۴٠۴ با لحاظ بنزین ٨ هزار تومانی بسته شده‌ است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x