۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اثر کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی و آزاد بر سودشرکت‌های بورسی و رشد شاخص

۲۵ شهریور ۱۴۰۳

کارشناس بازار سرمایه، کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد را بر افزایش 40 درصدی سودآوری شرکت‌های بورسی و رشد شاخص هم وزن اثرگذار دانست.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، وداد حسینی در خصوص اثر کاهش فاصله نرخ دلار در سامانه نیما با بازار آزاد بر بازار سرمایه به سنا، گفت: با وجود اختلاف میان نرخ ارز سامانه نیما و بازار آزاد، شرکت‌های صادرکننده از افزایش نرخ ارز سودی نخواهند برد. رانتی که بر اثر این موضوع بین شرکت‌های صادرکننده و واردکننده ایجاد خواهد شد به هیچ عنوان به نفع بازار سهام نیست.

وی افزود: افزایش فاصله نرخ ارزهای نیمایی و بازار غیر رسمی، بر عدم‌نفع و کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی اثر گذار است. نزدیک شدن نرخ دلار آزاد به دلار نیمایی برای صنایع بورسی مثبت و تعیین‌کننده است. با کاهش نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد، رشد شاخص هم وزن رخ خواهد داد و تا ۴۰ درصد به سود شرکت‌ها اضافه می‌شود.

حسینی ادامه داد: به شرکت‌های وارد کننده دلار ۴۲ هزار تومان ارائه می‌شود اما واردکننده محصول را با دلار آزاد می‌فروشد و سودی که باید صرف تولید و توسعه فعالیت‌ها در شرکت‌های بورسی شود صرف خرید کالای خارجی می‌شود. با ادامه این روند عملاً از جیب شرکت‌ها به تولیدکنندگان شرکت‌های چینی که کالا صادر می‌کنند، یارانه داده می شود. اقدام وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای کاهش فاصله نرخ نیما با نرخ بازار آزاد برای رونق دوباره بورس مثبت بوده و امید می رود هر چه زودتر عملیاتی شود تا سود شرکت‌ها و قیمت سهام بهبود یابد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x